Σάββατο 26 Ιουνίου 2010

Oι star ερχονται απο το internet


Κάποτε υπήρχαν οι φιέστες με τις απονομές των πλατινένιων δίσκων.
Σήμερα οι χιλιάδες επισκέψεις στο Μyspace και το Υou Τube. Τα σουξέ των δισκογραφικών πέθαναν, ζήτω τα σουξέ του Ιντερνετ. Από εκεί προέρχονται- γρηγορότερα και φθηνότερα- οι επιτυχίες της σύγχρονης ελληνικής μουσικής, τις οποίες αναδεικνύουν οι σημερινοί έφηβοι με ένα κλικ στο πληκτρολόγιο. Διαβάστε πώς...
«Την Ηβη Αδάμου την ξέρετε; Το “Σαν έρθει η μέρα“; Κι όμως, αν δείτε στο You Τube το κλιπάκι των Stavento όπου πρωταγωνιστεί η Ηβη (του Χ Factor), θα παρατηρήσετε ότι πριν από εσάς το έχουν δει πάνω από 900.000
ζευγάρια μάτια. Μα πότε πρόλαβαν; Ποιος τους ειδοποίησε; Το “Σαν έρθει η μέρα”; Μεγάλη επιτυχία», με πληροφορεί η 12χρονη Λητώ. «Τo έχουν και στο MTV και στο ραδιόφωνο». «Μεγαλύτερη και από τις “Εξαιρέσεις” του Rous;», τη ρωτώ. «Α, αυτό είναι παλιό», μου λέει αδιάφορα. «Το ΄χουμε κατεβάσει από πέρυσι». Η αλήθεια είναι ότι στις μέρες μας δεν είναι να μιλάς με μια 12χρονη. Κατ΄ αρχάς θα σου δώσει μια διαφορετική ερμηνεία για το τι σημαίνει «παλιό» και δεύτερον, θα σε κολλήσει στον τοίχο με τις μουσικές της γνώσεις. Ο 17χρονος αδελφός της είναι η απόλυτη... καταστροφή. Σου αραδιάζει μια σειρά από διευθύνσεις και ονόματα που τα ακούς για πρώτη φορά κι όταν τολμήσεις να του κάνεις λιγάκι την έξυπνη μειδιά υποτιμητικά λέγοντας ότι τον Rous (και τις «Εξαιρέσεις» του) τον έχει σιχαθεί πλέον, μια που όταν τον ανακαλύψαμε εμείς εκείνος είχε κλείσει εξάμηνο που τον άκουγε μέσω ΜySpace.
Το συμπέρασμα; Τέλος εποχής. Οι ημέρες που οι δημόσιες σχέσεις των δισκογραφικών εταιρειών έκαναν ασκήσεις επί χάρτου για το πώς θα στήσουν το επικοινωνιακό πλάνο του νέου εν δυνάμει σουξέ περνούν πλέον στην Ιστορία. Κι αν ακόμη υποθέσουμε ότι βάζουν τα δυνατά τους για να προλάβουν τις αλλαγές και να τις χρησιμοποιήσουν υπέρ τους, και ότι κορίτσια σαν τη νεαρή Ηβη μπορεί να θεωρηθούν «προϊόντα» του συστήματος, δεν θα φτάναμε ποτέ στο σημείο να το συζητάμε, αν το «Σαν έρθει η μέρα» δεν έπαιρνε έγκρι ση μέσα από το ιντερνετικό... κουτσομπολιό των 12χρονων. 

Τι γνώμη όμως έχουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι στο θέμα «επιτυχία» νέας εποχής;
Ο Παναγιώτης Θεοφανέλλης, δημιουργός της ανεξάρτητης εταιρείας Αrchangel (που μπορεί να διεκδικήσει την πρωτιά στην ανάδειξη μιας νέας γενιάς καλλιτεχνών, όπως η Μόνικα και ο Rous) είναι της γνώμης «ότι η ζύμωση γίνεται μέσα από το ΜySpace, το Jumping Fish (το μουσικό portal της Cosmote) και τις προσωπικές ιστοσελίδες των καλλιτεχνών. Δεν παίζουν τόσο μεγάλο ρόλο οι εφημερίδες και τα ραδιόφωνα. Ομως πάντα υπάρχει η ανάγκη για έναν συντονισμό, μια πιο επαγγελματική αντιμετώπιση- αν είναι να προχωρήσει κάτι».
Φωτεινό παράδειγμα η Μόνικα. Η επιτυχία «Οver the Ηill» άρχισε να δημιουργεί ψίθυρο μέσα από το Ιντερνετ πριν κυκλοφορήσει ο πρώτος της προσωπικός δίσκος («Αvatar»). «Αυτό», λέει ο Παναγιώτης Θεοφανέλλης, «βοήθησε το “Αvatar” να πάει καλά και στη συνέχεια το “Avatar” βοήθησε τη Μόνικα να φτάσει σ΄ αυτό που είναι τώρα».
Και τον Rous πώς τον ανακάλυψε η Αrchangel; «Τον άκουγα μέσα από το ΜySpace», λέει ο Παναγιώτης Θεοφανέλλης. «Μετά έστειλε τις “Εξαιρέσεις” στο πόρταλ Jumping Fish, (το πόρταλ λειτουργεί με το δυναμικό της Αrchangel) το κοινό ψήφισε το κομμάτι σαν το πιο πετυχημένο κομμάτι του μήνα, στη συνέχεια έγιναν τα πρώτα λάιβ, άρχισαν να το παίζουν τα ραδιόφωνα, βγήκε το CD και πάει λέγοντας».
Ο 33χρονος Rous ωστόσο μοιάζει επιφυλακτικός με το μπαμ που έγινε με τις «Εξαιρέσεις» του.
«Από κάποια στιγμή κι έπειτα τα πράγματα ξέφυγαν εντελώς απ΄ αυτό που είχαμε σχεδιάσει», λέει. «Ούτε μπορούσαμε να τηρήσουμε το πλάνο που έγινε στην εταιρεία, ούτε να προβλέψουμε το πόσο θα παίζεται το τραγούδι στα ραδιόφωνα. Ηρθε τόσο απότομα όλο αυτό που δεν μπορούσα να το συνειδητοποιήσω. Το ήξερα ότι θα τελείωνε και περίμενα να τελειώσει- γιατί είναι και κακός σύμβουλος η απότομη επιτυχία».
Κακός ή καλός σύμβουλος, ο Rous προχώρησε στις προγραμματισμένες του κινήσεις, βγάζοντας τον πρώτο του δίσκο όπως ακριβώς τον είχε σχεδιάσει και οργανώνοντας μια μπάντα που έμελλε να ριχτεί με πάθος στον συναυλιακό χορό. «Το λάιβ είναι ο πιο άμεσος και τίμιος τρόπος να φτιάξεις ένα κοινό», λέει. «Αν έχεις και την τύχη να μπεις στον χώρο με μια επιτυχία, ακόμα καλύτερα. Αρκεί να μπορέσεις να το διαχειριστείς και να προχωρήσεις».
Μεγάλο ραδιοφωνικό σουξέ και δεκάδες χιλιάδες χτυπήματα στο Ιντερνετ είχε την περίοδο 2009-2010 το «Πάνω απ΄ όλα» του Μύρωνα Στρατή που είχαμε γνωρίσει από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (είχε κερδίσει βραβείο για το τραγούδι του «Τι ζητάς»). «Ο πρώτος μου δίσκος», λέει ο Μύρωνας, «ο “Ιστός” ( σε παραγωγή Μανώλη Φάμελλου) που περιείχε και το τραγούδι που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Τραγουδιού δεν είχε πάει ιδιαίτερα καλά, ενώ είχαμε κάνει ό,τι οφείλαμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε την κυκλοφορία. Οταν ηχογραφούσαμε το δεύτερο CD, ακούγοντας οι συνεργάτες μου το “Θέλω να με θέλεις” έλεγαν “μμμ, αυτό κάτι μπορεί να κάνει”. Κανείς όμως δεν μπορούσε να προβλέψει τον χαμό που έγινε μετά. Τώρα που ξέρω και εκτιμώ τα πράγματα, λέω ότι ήταν σαν να μου έκατσε το Λόττο. Τον Ιανουάριο του ΄09, βγήκε το τραγούδι στα ραδιόφωνα και από το καλοκαίρι του ΄09 κι έπειτα έγινε ο χαμός».
Και από πωλήσεις πώς πήγε ο δίσκος αυτός; «Οχι όσο θα περίμενε κανείς», λέει. «Μια μεγάλη επιτυχία δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε πωλήσεις. Σίγουρα μου έδωσε μια ευχέρεια επιλογής μετά- αλλά μπορεί και να σε αποπροσανατολίσει εντελώς». Δηλαδή; «Ερχονται οι προτάσεις με τα πολλά λεφτά κι αν δεν είσαι σίγουρος για το πώς θέλεις να κινηθείς, μπορεί να καταλήξεις να συνοδεύεις κανένα λαϊκό όνομα στην... Παραλιακή. Πάντως αυτό που έχω να πω είναι ότι τώρα είναι πιο δύσκολο να επιπλεύσει ένα τραγούδι και να γίνει επιτυχία σε σχέση με το παρελθόν. Η προσφορά είναι τεράστια».
Αδύνατον να μιλήσουμε αυτή την εποχή με τους Ρrofessional Sinnerz. Οι χιπ χόπερ από τη Θεσσαλονίκη βρίσκονται σε τουρ «από τον Μάιο μέχρι τον Σεπτέμβριο», μας εξηγεί ο μάνατζερ της Family, όπου ανήκουν εδώ και ενάμιση χρόνο (ανεξάρτητο λέιμπελ που έχει χτίσει ο Νίκος Βουρλιώτης). Ο κύριος Δημήτρης Δαλάκος γίνεται ακόμα πιο επιφυλακτικός, όταν του λέω ότι δεν ήξερα ότι ανήκουν στη Family και θέλει σώνει και καλά να διευκρινίσει «τι τους θέλω ακριβώς».
Οκ. Ας φρεσκάρουμε τουλάχιστον τη μνήμη μας μέσω YouΤube... «Οταν σε είχα πρωτοδεί/κάτι στη ζωή μου ειλικρινά είχε παιχτεί/ κάτι είχε συμβεί μα δεν το είχα καταλάβει»- αυτό σίγουρα μπορεί να το δει ο καθένας μας και με ορθάνοιχτα μάτια να μετρήσει και τα views- πάνω από 4.000.000 (!).
Σε λιγότερο από 5 μήνες το τραγούδι τους ξεπέρασε τα 3 εκατομμύρια views στο ΥouΤube (μέσα στο 2009), μονοπώλησε τις πρώτες θέσεις του ΜΤV hitlist, έφερε τους ΡRΟ στο ΜΤV Day με τους Τokio Ηotel, κερδίζοντας μια υποψηφιότητα στα ΜΤV Εurope Μusic Αwards.
«Από το 2002 υπάρχει το γκρουπ», μας πληροφορεί ο μάνατζερ, «αλλά είχε διαφορετικό ήχο, πιο underground και δεν έπαιζε σε μεγάλα gigs. Τo demo τους έφτασε στη Family μέσω των ΝΕΒΜΑ (χιπ χόπερ και αυτοί), το σινγκλ (“Οταν σε είχα πρωτοδεί”) κυκλοφόρησε από τη Family και έσκισε (και διαδικτυακά), ενώ το πρώτο τους προσωπικό άλμπουμ “Αmazing” βγήκε τον Οκτώβριο του 2009 και έγινε τριπλά πλατινένιο (!) την πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του».
Οι Ρrofessional Sinnerz υπάρχουν από πρόπερσι, με επιπλήττει η 12χρονη Λητώ. «Τους Vegas τους ξέρεις; Τις Μelisses; Μπες να δεις τους Vegas και το “Ηρθε η στιγμή” που είναι το τελευταίο τους. Αλλά πιο ωραίο είναι το πρώτο τους, το “Τους πονάει” (που όπως διαπιστώνω έχει 740.000 views)».
Στην έρευνά μου για τις Μelisses μαθαίνω ότι το πρώτο τους τραγούδι «Κρυφά» κυκλοφόρησε σε digital μορφή και οπτικοποιήθηκε από τον Κωνσταντίνο Ρήγο και ότι τo βίντεο αυτό ξεπέρασε μέσα στον Απρίλιο τα 700.000 views. Κοιτάζω μια τη Λητώ, μια το laptop της που είναι γεμάτο καθημερινές συνομιλίες για τη μουσική και πολλά- πάρα πολλάτραγούδια. Οι επιτυχίες (σκέφτομαι) είναι φτιαγμένες από τα ίδια υλικά που ήταν φτιαγμένες πάντα, απλώς σήμερα το word of mouth (φήμη που μεταφέρεται από στόμα σε στόμα) φτάνει αμέσως σε εκατοντάδες αποδέκτες. «Τρομερή ελευθερία», μου είχε πει η Νατάσσα Μποφίλιου όταν την είχα ρωτήσει για τη βοήθεια που της παρείχε το Ιντερνετ. «Ξέρεις τι είναι να κάνεις την προσωπική σου διαφήμιση άκοπα, γρήγορα, φθηνά και να επικοινωνείς κατ΄ ευθείαν με μια κοινότητα εκατοντάδων ή ακόμα και χιλιάδων ανθρώπων;».
Απλώς, πρέπει πρώτα να φτιάξεις τη δική σου κοινότητα (της λέω). Και αυτό εξαρτάται απ΄ το πώς θα κινηθείς γενικά, και με τα λάιβ, και με το Διαδίκτυο και με το πώς θα σε αποδεχτεί το ραδιόφωνο. «Βέβαια», απαντάει.
Και για να παρηγορηθώ- ότι ξέρω κι εγώ κάτι από μουσική και δεν είναι μόνον η Λητώ που μου μαθαίνει τα νέα- μπαίνω και τσεκάρω διαδικτυακά τη Νατάσσα. Τotal views 789.880, στο «Σ΄ έχω βρει και σε χάνω». Πάλι καλά (σκέφτομαι). Μέσα είμαι ακόμα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...